Na początku marca nauczycielki języka angielskiego, Anna Lekston i Ewelina Wójcik, odbyły pierwszą mobilność z pięciu zaplanowanych w projekcie „Innowacyjny nauczyciel – zmotywowany uczeń,” który jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
W czasie pobytu w zabytkowym mieście Bath, położonym nad rzeką Avon w Wielkiej Brytanii, uczestniczyły one w dwóch trzydziestogodzinnych kursach metodycznych, poświęconych zagadnieniom rozwijania europejskiego wymiaru szkoły i współpracy międzynarodowej szkół oraz wdrażania innowacji pedagogicznych przez nauczycieli. Uczestniczki mobilności zdobyły wiedzę teoretyczną, miedzy innymi na temat systemu edukacji szkolnej w Wielkiej Brytanii, roli koordynatora do spraw współpracy międzynarodowej szkoły, miały okazję porównać wyzwania, jakie współczesność stawia szkołom polskim i angielskim.
Niezwykle cennym doświadczeniem były wizyty w trzech pobliskich szkołach, w czasie których polskie nauczycielki mogły obserwować zajęcia z uczniami w różnych grupach wiekowych i z różnych przedmiotów. Rozmowy z nauczycielami, pedagogami i dyrektorami odwiedzanych szkół były okazją do wymiany doświadczeń i podzielenia się dobrymi praktykami w dziedzinie nauczania, uczenia się i wychowania. Dyrektorzy udostępnili gościom z Polski wszystkie pomieszczenia do wglądu, dzięki czemu nauczycielki mogły swobodnie przyjrzeć się salom lekcyjnym, pracowniom, bibliotekom, stołówkom, itp. Mogły porozmawiać o szkole z uczniami i to niekoniecznie w języku angielskim, ponieważ wśród uczniów były też dzieci z polskich rodzin.
Zagraniczne szkolenia były nie tylko źródłem wiedzy, doświadczeń i inspiracji do dalszej pracy zawodowej, ale również wielkim przeżyciem kulturowym, ponieważ miały miejsce w malowniczym mieście Bath, wpisanym w 1987 r. na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestniczki mobilności zwiedziły starożytne łaźnie wybudowane niegdyś przez Rzymian, opactwo Bath Abbey, most Poultney, muzeum angielskiej pisarki, dawnej mieszkanki Bath, Jane Austen. Podziwiały też zabytki epoki georgiańskiej, takie jak Royal Crescent, Royal Circus czy wiele innych, równie interesujących budowli i dzieł sztuki zgromadzonych w tamtejszych muzeach. Wybrały się także na sztukę teatralną p.t. Long Shadows,wystawianą wówczas w Royal Theatre. Energii do intensywnej pracy dodawało nauczycielkom prawdziwe „angielskie śniadanie” i inne miejscowe kulinarne specjalności, a także duże ilości angielskiej herbaty. Niestety, pogoda była również prawdziwie „angielska.”
Anna Lekston i Ewelina Wójcik